Kde domov můj - státní hymna

05.11.2010 18:30

Státní hymna

Píseň „Kde domov můj“ složil František Škroup na text Josefa Kajetána Tyla pro Tylovu frašku „Fidlovačka“, uvedenou poprvé na jevišti v roce 1834. Pro své vlastenecké vyznění se záhy rozšířila po celé zemi a za svou ji přijal celý český národ. Na Moravě si postupně získala oblibu též píseň „Moravo, Moravo“, za hymnu českých Slezanů lze považovat píseň “Slezská vlasti, půdo svatá“. Píseň „Kde domov můj“ se výrazně uplatnila mezi bojovníky za samostatný stát a přirozeně se po jeho vzniku stala její první sloka součástí státní hymny. Nahradila tak i dosud při slavnostních příležitostech tradičně zpívaný Svatováclavský chorál. Dnes je tato slavná píseň státní hymnou České republiky.

Kde domov můj

Kde domov můj,
kde domov můj?
Voda hučí po lučinách,
bory šumí po skalinách,
v sadě skví se jara květ,
zemský ráj to na pohled!
A to je ta krásná země,
země česká, domov můj,
země česká, domov můj!

 

Státní hymna ke stažení v MP3 ZDE.
Noty se státní hymnou ZDE.

—————

Zpět